Összefoglaló
Magnus Henrekson „Top-down versus Bottom-up Entrepreneurship Policy” című, az V. Vállalkozáskutatási Konferencián elhangzott kiemelt előadásáról
A felülről vezérelt, állami
iparpolitikák világszerte divatosak voltak a 1970-es években, gondoljunk csak az
államilag irányított acéliparra, gyógyszeriparra és más meghatározó nemzeti
vállalatokra. A gyakorlat azonban nem bizonyult sikeresnek, a fejlett
országokban már a kilencvenes évekre konszenzus alakult ki arról, hogy a gazdaság
különböző szektorait alulról felfelé kell felépíteni, és nem fordítva. A
pénzügyi válság után ugyanakkor a konszenzus ismét megbomlott, és újra bizalmatlanság
alakult ki decentralizált piaci működéssel szemben.
Pedig bizonyos értelemben a
subprime pénzügyi válságot is felülről jövő politikai megfontolások indították
el. A Clinton és Bush adminisztrációk kormányzati politikái közé tartozott
amerikaiak hitel útján való otthonhoz juttatása. Egy idő után azonban a
hiteleket olyanok is megkapták, akik nem engedhették volna meg maguknak az
otthonvásárlást. Ezeket a kockázatokat pedig becsomagolták és továbbadták a pénzpiacoknak,
portfólióbefektetőknek és így tovább.
A COVID-járvány kirobbanását
követően felülről vezényelt iparpolitikai válaszként lehetett feltüntetni a 18
hónap alatt kifejlesztett vakcinát, amivel aztán az egész nyugati világot be kellett
oltani. Hasonló gyanú merülhet föl az éghajlatváltozással kapcsolatban is. Az
említett esetek nyomán sokan vonták le a következtetést: az igazán nagy
kihívásokat csak a kormányok képesek megoldani. A probléma megoldása érdekében pedig
egyesek már a globális kormányzat felállítását sürgetik. Pedig ebben a két
esetben is tetten érhetőek a válság kibontakozását erősítő központi állami
döntések.
A központosított fejlesztéseknek
a tudományos világban is megvannak a képviselői és haszonélvezői. Ilyen például
Marianna Mazzucato olasz-brit közgazdász, az „The Entrepreneurial State” című könyv
szerzője. Álláspontja szerint nem több vagy kevesebb államra van szükség, hanem
olyan államra, amely első számú befektetőként fellépve, bevonzza a magánszektor
beruházásait és innovációit a jövő növekedési területeire. Ennek pedig
elsősorban nem a nemzetgazdaságok szintjén, hanem nemzetek feletti beavatkozások
formájában kell megtörténnie. Ez a megközelítés a decentralizált döntéshozatalt
hatékonytalannak tartja, mint ami nem képes például Kínához hasonló mértékben
beavatkozni a gazdasági folyamatokba. A szupranacionális beavatkozásokkal ugyanakkor
inkább olyan jelentőségű küldetéseket kellene megvalósítani, mint a
világjárványok megszüntetése vagy a holdraszállás.
Az Európai Unió Zöld Megállapodása
keretében 10 év alatt 1000 milliárd eurót kell elköltenünk zöld projektekre,
ami részben közösségi, részben tagállami forrásokból állna össze. Ebből 430
milliárd eurót (közel a teljes svéd GDP-nek megfelelő összeget) hidrogénalapú
technológiákra kell költeni. Ez úgy hangzik, mintha az Európai Bizottság bölcsei
tudnák, hogy a hidrogénalapú technológiáé a jövő, ami meg fogja változtatni a
világot. Henrekson professzor azonban az előirányzatból csak azt a
következtetést tudja levonni, hogy a hidrogén iparág rendkívül sikeresnek
bizonyult az uniós forrásokért történő lobbizásban.
Az időjárásfüggő villamosenergia-termelő
technológiák, mint a nap- és a szélerőművek, az év során átlagosan csak
egynegyed-egyötöd időtartamban tudnak áramot előállítani, vagyis a befektetett kapacitás
20-25%-át produkálják. Egy atomerőmű vagy egy hidrogénerőmű esetében ugyanakkor
a kapacitások 90-95%-a hasznosul. Tehát 10 TWH áram előállításához 40-45 TWH időjárásfüggő
kapacitás megépítésére van szükség. Amikor pedig nem fúj a szél és nem süt a
nap, akkor szénre, olajra vagy gázra alapuló energiatermelésre van szükség,
azaz egyszerre két rendszert kell kiépíteni. Vannak olyan elképzelések is, hogy
kedvezőtlen időjárási helyzetben le kellene állítani a feldolgozóipart. Ha
azonban a feldolgozóipari kapacitásokat a tervezett 24 óra helyett csak napi 12
órában tudják üzemeltetni, a feldolgozóipar tőkeköltsége is 100%-kal lesz
magasabb.
Ilyen mennyiségű időjárásfüggő
kapacitás létrehozásához „politikai vállalkozásokra” van szükség. A problémát
csak súlyosbítja, ha magántőkealap-kezelők vállalkoznak ezekre a megaprojektekre,
mert ők részben a nyugdíjalapok pénzét is becsatornázzák ezekbe az ügyletekbe.
A nyugdíjpénztárak portfóliókezelői pedig megnyugtatják a lelkiismeretüket,
hogy fenntartható energetikai projektekbe fektették a nyugdíjasok pénzét.
A felülről meghozott
iparstratégiai döntés problémáit jól példázzák a svéd acélipar megújítása
körüli események. A közelmúltban olyan döntés született, hogy a jövőben Svédországban
hidrogénnel kell acélt készíteni, amihez 90 TWH villamosenergiára lenne
szükség. Ez háromszorosa Dánia évi teljes villamosenergia felhasználásának. Ráadásul
a teljes iparágat Svédország északi részén tervezik kiépíteni. Ilyen
energiamennyiség zöld előállításához 8-10 ezer szélerőművet kellene építeni a
hegyekben, szeles időben hidrogént termelni, azt megfelelően tárolni, majd
felhasználni az acélgyártáshoz. A közvetlen költségek 15-30 milliárd eurós
nagyságrendűek, ezenfelül a helyi önkormányzatoknak is óriási beruházásokat
kellene végrehajtaniuk a szükséges infrastruktúra kiépítéséhez. A hatalmas
projekthez ráadásul úgy kellene hozzáfogni, hogy jelenleg még nem sikerült a hidrogénacélgyártás
nagy méretekben működő technológiáját kialakítani. A nagy európai acélvállalatoknál
szintén zajlanak kísérletek a hidrogénalapú acélgyártásra vonatkozóan, eddig
még sikertelenül. A projekt finanszírozását ráadásul úgy alakították ki, hogy
kudarc esetén a veszteséget az adófizetőkre terhelik, siker esetén viszont a
nyereség az alapítókat és a befektetőket gyarapítja.
Az előadó három és fél éve
nyilvánosan kritizálja ezeket a Svédország méretéhez képest túlzott és
kockázatos projekteket, amivel a legnagyobb projekt leállítását sikerült is
elérnie.
Miért működnek így a
küldetésalapú politikák? Ennek okait tárta fel Henrekson professzor szerzőtársaival
a „Moonshots and the New Industrial Policy Questioning the Mission Economy” című
könyvében. Ezek közül a politikai és a gazdasági érdekek összefonódását emelte
ki előadásában.
A hatékony működés egyik alapfeltétele
az lenne, hogy a politikusok és a kormányzati szervek ne a saját érdekükért,
hanem a közjóért dolgozzanak. Azonban a való életben ez nem így szokott történni.
Az említett svédországi projektekben is több magasrangú politikus érdekelt. Ha
a projekt sikerül, mindannyian meggazdagodnak. Ezért segítenek a szükséges
engedélyek megszerzésében, a nemzeti ügynökségek társberuházásaival kapcsolatos
döntésben, stb. Az a kormányzati döntéshozó, aki plusz pénzt biztosít egy ilyen
projektnek, tisztában lehet azzal, hogy két év múlva ő is jövedelmező állást
kaphat majd a beruházó cégnél. Ez mindig is így működött az Egyesült Államokban,
de most már ezekkel a küldetéses projektekkel Európában is bevezetjük a
politikai és a gazdasági szféra keveredését, ami nagyon veszélyes!
Az előadó példaként az észak-svédországi,
northvolti svéd akkumulátorgyár esetét hozta fel, amivel a cél Európa vezető
akkumulátorgyártó vállalatának felépítése volt. Körülbelül 10 milliárd eurót
fektettek a projektbe, mellette a régió is hatalmas összegeket invesztált a
megfelelő környezet megteremtésébe. Északon a legnagyobb probléma természetesen
a munkaerőhiány. Körülbelül 3000 embert hoztak Northvoltba 100 különböző országból.
Az egyetlen közös bennük a rossz angol nyelvtudás volt. Az eredmény: teljes
katasztrófa, a cég bármelyik nap csődöt jelenthet. Tanulságos megnézni, a
projekt döntéshozói hogyan torzították el a térség ökoszisztémáját. A
támogatott pénzzel elszívták a jól működő helyi cégek alkalmazottjait. Még a
tanárokat, óvónőket is átképezték. Most, hogy a nagy projekt csődbe megy, a
térségben tönkretett többi vállalatot sem lehet már újraindítani. Így tette
tönkre a nagy projekt az egész térséget, ahol az alternatív költségeket nem
gondolták át.
Nyilvánvaló, hogy előbb-utóbb
elfogynak a fosszilis tüzelőanyagok, és meg kell találnunk a módját a
technológiaváltásnak. De továbblépés útját nem parancsra fogjuk megtalálni. Gondoljunk
csak a dohányipari cégekre. Az emberek rájöttek, hogy a dohányzás tényleg káros
az egészségre, és már nem akarnak cigarettázni. A dohánygyárak ezért új,
kevésbé káros formákban igyekeznek fenntartani az emberek nikotinfüggését. Valahogy
így kell majd kitalálniuk a jövőt az olaj- és energiaágazat vállalatainak is.
Ennek módja szerintem az, hogy az
olajtársaságoknak és az energiaágazat más vállalatainak lépésről lépésre kell átállniuk
a fosszilis tüzelőanyagok használatáról más energiahordozókra. Ezt normál
esetben úgy teszik, hogy a visszatartott nyereségükre és fedezetül szolgáló
eszközeikre hiteleket vesznek föl, ebből beruháznak. A profilváltáshoz
szükséges innovációk nagy részét kisvállalkozók hozzák létre, az energiacégek
pedig megvásárolják ezeket az innovációkat vagy magukat a kis cégeket, és
beépítik a tudást a saját vállalkozásukba. Az ilyen vállalatok óvatosak a
kockázatvállalásban. Piaci megfontolások alapján nem fognak olyan kockázatos
projekteket bevállalni, mint az említett akkumulátor- vagy a
hidrogénacél-projekt. Az ilyen furcsa projektek a befektetők és alapítók
számára a kockázatmentes hatalmas nyereségről szólnak. Ugyanakkor egy ExxonMobil
vagy a Shell számára az ilyen stratégiai döntéseknél a vállalat jövője a tét,
ezért megfontoltan fognak cselekedni. Az előadó szerint csak ez lehet a helyes
út.
Hasonlót figyelhetünk meg az
autóiparban az elektromos áramra való átállásnál. Itt a politika már eddig is nagy
problémákat okozott az átállás túl gyors kikényszerítésével. És mindezt még
azelőtt tették, hogy a kiforrott technológia és az infrastruktúra rendelkezésre
állt volna, és fosszilis energiaforrásoktól mentes áramot tudnánk megfelelő
mennyiségben autónk működtetéséhez használni. Az olajból, gázból előállított
villamosenergia autómeghajtásra való felhasználása ugyanis még túlságosan
drága. Az elektromos meghajtásra való átállást megfelelő ütemben kellett volna
levezényelni, és ez lenne a helyes út a klímasemlegesség miatt szükséges többi átállási
területen is.
A technológiaváltásban a kis- és
nagyvállalatoknak tehát együtt kell működniük. Schumpeter szerint a
kisvállalkozásoknak az innovációhoz szüksége van együttműködésekre. Az előadó írásaiban
kollégáival ezt együttműködő innovációs blokknak szokta nevezni. Ha egy
találmányból vagy innovációból el akarunk jutni a nagyipari termelésig, szükség
van finanszírozókra, szakemberekre, adminisztrátorokra, stb., akik különböző
kompetenciákat hordoznak.
A svéd hős, Ingvar Kamprot, az
IKEA alapítója, 10 éves korában alapította a cégét, és a vállalat 100%-a még
akkor is az övé volt, amikor meghalt. Azonban a világ ma már nem így működik. Az
innovációknak az életgörbe korai szakaszában szükségük van külső
finanszírozásra. Olyan finanszírozókra, akik a pénzükön kívül mást is hozzá
tudnak tenni a projekthez. Ingvar Kamprot abban is egyedülálló volt, hogy egész
életében a vállalat vezérigazgatója maradt. A való életben azonban az innovatív
cégeknek nagyon gyakran egy profi CEO megszerzésére is szüksége van. A
professzionális finanszírozás későbbi életszakaszokban már lehet akár magántőke
általi befektetés vagy felvásárlás, esetleg nagyvállalat általi felvásárlás. Az
Egyesült Államokban a leggyakrabban az utóbbi érvényesül.
A mások által kifejlesztett
innováció megszerzésének sok módja van, a megfelelő mód kiválasztása pedig nagyban
függ a játékszabályoktól. A továbbiakban a játékszabályok közül az adózásról, a
megtakarításokról, a pénzügyek és a tőke hatásáról lesz szó.
Adózás. Könnyű lenne azt
gondolni, hogy ha alacsony a társasági adó, akkor minden rendben van. Pedig sok
múlik a részleteken – különösen azon, hogyan adóztatják meg a profitból
származó személyes jövedelmet. Nem csak arról van szó, hogyan adózik a cég,
hanem arról is, hogy a cég végső tulajdonosa hogyan adózik. Például az Egyesült
Királyságban az a rezsim, hogy a nyugdíjalapok mint tulajdonosok nem fizetnek
adót a kivett osztalék után, miközben a magánszemélyek rendkívül magas adót
fizetnek. Az eredmény: alapvetően tulajdonos nélküli cégek jönnek létre. A
vezérigazgató, az elnök és a vezetői csapat irányítja a cégeket, a
tulajdonosoknak pedig nagyon kevés beleszólásuk van a döntésekbe.
Át kell gondolni, hogyan adóznak az
innovatív cégek tulajdonosai a különböző életszakaszokban, mert az nagyban
befolyásolja a cégalapításokat és a cégek növekedését. Svédországban például az
adórendszer rendkívül előnyös a cégalapítók számára, de nem annyira előnyös a
később belépő tulajdonosok, magánszemélyek felé. Fennáll tehát annak kockázata,
hogy az alapítók nagyon korai szakaszban eladják a cégüket, ahelyett, hogy a
következő szintre építenék azt.
Németországban 20 évvel ezelőttig
rendkívül magas, 55% körüli, volt a társasági adókulcs, de a társasági
adóbevételek GDP-hez viszonyított aránya az OECD-n belül mégis a
legalacsonyabbak közé tartoztak. Hogy alakulhatott ez ki? Úgy, hogy a gazdasági
szereplők az adórendszerhez igazítják a viselkedésüket, ezzel minimalizálják az
adóbefizetéseiket. De társadalmi szempontból mégsem az ilyen üzletpolitikai
viselkedés teremti meg a legmagasabb értéket. Alacsony társasági adókulcs mellett
egy cég nagyobb valószínűséggel hoz olyan döntéseket, ami nemcsak a saját,
hanem a társadalom számára is nyereséggel jár.
Egy cégtulajdonos magánszemély
másképpen adózik, ha osztalék, vagy ha kamat formájában veszi ki a cégből a
pénzét. A fizetett kamat a legtöbb adórendszerben költségként levonható a
vállalat számára, míg az osztalék után először társasági adót kell fizetni,
majd magát az osztalékot kifizetni, végül pedig lehet, hogy az osztalék maga is
adózik. A tőkenyereség adóztatása eszközönként is eltérő lehet. Például az
Egyesült Államokban az önkormányzati kötvények által fizetett kamat adómentes, de
a tőzsdei részvények után járó osztalék után jövedelemadót kell fizetni. Ez persze
nagyon olcsóvá teszi az önkormányzatok számára az adósságfinanszírozást.
Svédországban jelenleg előnyös részvényeket birtokolni, ezért a svéd tőzsdén
jegyzett részvények jelentős része magánszemélyek tulajdonában van. Dániában viszont
a magánszemélyek részvénytulajdonát nagyon magas kulccsal adóztatják, ezért ott
alapítványok tulajdonolják a cégeket. A híres Novo Nordisk gyógyszeripari
vállalat (az Ozempic nevű fogyasztó gyógyszer gyártója) szintén egy alapítvány
tulajdonában van, amely komoly társadalomformáló ambíciókkal rendelkezik.
Az Egyesült Államokban egy 1908-ban
elfogadott adótörvénnyel vált lehetővé a részvényopciók bevezetése. Ez teremtette
meg a lehetőséget az általunk ismert Szilícium-völgy kiépüléséhez. A
részvényopciók megváltoztatták a korábbi ösztönzőket, a munkavállalók tulajdonosokká
válhattak a cégükben akkor, ha bejönnek az üzleti elképzelések. Ezzel erős
ösztönzést kapnak arra, hogy a vállalatnál maradjanak, keményen dolgozzanak,
értéket teremtsenek. Az, hogy ezt az ösztönzést be lehet-e vezetni, az
adórendszertől is függ. A legtöbb európai országban nincs olyan adórezsim,
amely lehetővé tenné a részvényopciók alkalmazását. Ezekben az országokban a
részvény munkajövedelemként adózik, ami nem előnyös.
A hetvenes-nyolcvanas évek magas
kulcsokat alkalmazó svéd adórendszer mellett nem jöttek létre új cégek,
helyettük adómentes alapítványok tulajdonában működő régi cégek uralták a
gazdaságot. Aztán megváltoztattuk az adórendszert, az adókulcsok alacsonyakká
váltak, Stockholmot pedig most Európa startup fővárosának hívják. Ehhez
nyilvánvalóan szükség volt arra, hogy a magánszemélyek közvetlen
részvénytulajdonnal rendelkezzenek. Most már nálunk van a legnövekedésbarátabb
adórendszer egész Európában. De olyan rendszerből jövünk, amelyik az egyik legrosszabb
volt. Olyan emberek, mint Ingvar Kamprad, vagy a Tetrapak-alapító Rausing
család és mások a hetvenes években elköltöztek Svédországból Angliába,
Belgiumba, Hollandiába vagy Svájcba, hogy cégüket tovább tudják építeni. Később
aztán mindannyian visszatértek Svédországba.
Mindezeket csak azért szerettem
volna elmondani, hogy lássák, az adórendszerben nagyon sok olyan részlet van,
ami segít a vállalkozóknak a kínálkozó lehetőségek kihasználásában. Azok az
emberek, akik pénzt keresnek sikeres cégekből való kiszállásokban, üzleti
angyalokká válnak, pénzt fektetnek új cégekbe. De ez azon is múlik, hogy mi jön
ki az adórendszer részleteiből, sok tényező eredőjeként. Arra biztatnám Önöket,
hogy nézzenek utána, hogy mik a magyar adórendszer gyenge pontjai, vannak-e az
adórendszerben a növekvő cégek előtt adminisztratív akadályok.
Nyugaton az emberek által
megkeresett bér egy részét nyugdíjcélra félreteszik, és az különböző
nyugdíjalapokban halmozódik fel. 40 éve a svéd nyugdíjalapok szinte minden
pénze a részvénypiacon van. A svéd nyugdíjasok emiatt magas nyugdíjakat élveznek.
Olaszországban azonban a kormány úgy döntött, ne vállaljanak a nyugdíjalapok
kockázatot, ezért a pénzt olasz államkötvényekbe fektették. Reálértéken viszont
valószínűleg a legkockázatosabb a pénzt olyan országok államkötvényeibe fektetni,
ahol a nagyon magas hiányt és magas adósságot kell finanszírozni. Tehát a
nyugdíjalapokra vonatkozó előírások is nagyon fontosak. Olyan szabályokra van
szükség, amelyek lehetővé teszik a pénzünk új, ígéretes cégekbe való
befektetését.
A legfontosabb tanulság tehát az,
hogy erős gazdaságot alulról felfelé lehet kiépíteni. A nagyvállalatoknak
szükségük van az innovatív kisvállalatokra, akik közül néhány akár nagyméretű,
magas termelékenységű vállalattá is válhat. De természetesen sem mi, sem a
politikusok, sem a bürokraták nem tudhatják, mely vállalatok válnak majd
sikeressé. Ha tudnák, már régen ilyen területen dolgoznának. A produktív
vállalkozói szellem kibontakozása tehát a megfelelő intézményeken múlik.
Egy vitában egyszer megkérdezték
tőlem, ha ki kellene választanom a növekedés szempontjából legfontosabb
intézkedést, mi lenne az? A válaszom az, hogy ez rossz megközelítés. Ha egy
kedvező intézkedéssel kinyitnánk egy vészkijáratot, mindenki arra felé rohanna.
Ha egy bizonyos típusú működtetést nagyon kedvezővé teszünk, akkor az összes
pénzt odavonzza, és nem lesz verseny a különböző típusú finanszírozások között.
Tehát lehetővé kell tenni és segíteni kell az alulról felfelé történő
értékteremtés többféle módjait. A reformoknak pedig fokozatosnak kell lenniük. Így
lehet közben mérni a működésüket, és módosítani, ha szükséges.
Frusztráló látni, hogy Kína 2023
minden hónapjában egy svédországnyi mértékben növelte a CO2 kibocsátását az
előző évihez képest. India szintén. Egyszerre igaz, hogy nem Svédországon múlik
az éghajlatváltozás mértéke, azonban a világ elmozdult a CO2 kibocsátás
csökkentésének irányába. Ehhez igazodva kell megtalálni a növekedés útját. De
nincs értelme előállni radikális átállási ütemtervvel, mert annak az lesz a vége,
hogy hatalmas mennyiségű rossz befektetést hajtunk végre. Aminek azután Kína
örülne a legjobban, mert lehetőségük lenne elkerülni a téves célokat és
irányokat, amikbe mi belebuktunk. Tulajdonképpen a technológiaváltás első
lépcsőfokát próbáljuk kipótolni azzal, hogy a piac helyett akarjuk kitalálni,
milyen technológiák lesznek a nyerők. Kína és az Egyesült Államok megengedheti
magának, hogy hatalmas hibákat kövessen el az iránykijelölés terén, Magyarország,
Svédország, Belgium azonban nem. Azzal viszont sok üzleti lehetőséget
teremthetünk, ha bízunk az innovatív vállalkozókban!
Hallgatói kérdés:
Úgy tűnik, digitális korunkban
Európa fő problémája a nagyra nőtt technológiai startupok hiánya. Az indulási
fázisban újabban javult a helyzet, de a méretnövelés fázisában nincs előrelépés.
Kína és az Egyesült Államok felfalja az ígéretes kezdeményezéseket. Az Ön által
javasolt politika segíthetne több, nagy hatású startup létrejöttében?
Válasz:
Minden létező nagyvállalat kezelhető
léptékkel indult. De Európában még mindig igaz, hogy Németországot és
Franciaországot leszámítva, a gazdaságok túl kicsik ahhoz, hogy tízmilliárdos
startupokat hozzanak létre. Az általam említett akkumulátorgyárat Svédország
északi részén, egy 35.000 lakosú városban indították el. De talán még a 600.000
fős Göteborg sem tudna jól integrálni egy 4000 főt foglalkoztató startupot. Egy
35.000 lakosú városban viszont biztosan tönkreteszi a cégek ökológiáját. Ha bejön
egy ilyen elefánt, különösen, ha sok támogatással rendelkezik, akkor kialakul a
helyi holland betegség problémája.
Valószínűleg reális feltételezni,
hogy 50 év múlva fosszilis energiaforrásoktól mentes világban élünk majd, amivel
óriási üzleti lehetőségek nyílnak meg a startupok számára. Például ezeknek az
acélműveknek gépekre és részegységekre lesz szüksége. De attól tartok, hogy kis
svéd cégek a széleskörben használt technológiák terén nem tudnak majd nagyra
nőni, mert a kínaiak és az amerikaiak azt nem fogják megengedni. Nem képzelhető
el pl., hogy egy kis európai ország birtokába kerüljön a fosszilis anyagoktól
mentes acélgyártás, vagy a hatékony akkumulátorgyártás technológiája, mert a
nagyok azonnal ellopják, vagy kiveszik a kezükből. De a kisebb piaci résekben lehetnek
világelső cégeink. Meg kell találni ezeket a réseket, de természetesen nem
tudom, hogy mik lesznek ezek.
Magnus Henrekson a témában megjelent fontosabb publikációi:
HENREKSON, Magnus; SANDSTRÖM, Christian; STENKULA, Mikael. Moonshots and the new industrial policy: Questioning the mission economy. Springer Nature, 2024.
https://library.oapen.org/bitstream/handle/20.500.12657/87626/1/978-3-031-49196-2.pdf
HENREKSON, Magnus; JOHANSSON, Dan; KARLSSON, Johan. To be or not to be: The entrepreneur in neo-Schumpeterian growth theory. Entrepreneurship Theory and Practice, 2024, 48.1: 104-140.
https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/10422587221141679
HENREKSON, Magnus; JOHANSSON, Dan. Neo-Schumpeterian growth theory: missing entrepreneurs results in incomplete policy advice. Small Business Economics, 2025, 1-19.
https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s11187-024-00994-0.pdf
HENREKSON, Magnus. Entrepreneurship: a weak link in the welfare state?. Industrial and Corporate change, 2005, 14.3: 437-467.
https://academic.oup.com/icc/article-pdf/14/3/437/1981337/dth060.pdf
HENREKSON, Magnus; ROSENBERG, Nathan. Designing efficient institutions for science-based entrepreneurship: Lesson from the US and Sweden. The journal of technology transfer, 2001, 26.3: 207-231.
https://link.springer.com/content/pdf/10.1023/A:1011153922906.pdf
HENREKSON, Magnus; SANANDAJI, Tino. Small business activity does not measure entrepreneurship. Proceedings of the National Academy of Sciences, 2014, 111.5: 1760-1765.
https://www.pnas.org/doi/pdf/10.1073/pnas.1307204111
DAVIS, Steven J.; HENREKSON, Magnus. Tax effects on work activity, industry mix and shadow economy size: Evidence from rich-country comparisons. 2004.
https://www.nber.org/system/files/working_papers/w10509/w10509.pdf
HENREKSON, Magnus; SANANDAJI, Tino. The interaction of entrepreneurship and institutions. Journal of institutional Economics, 2011, 7.1: 47-75.
HENREKSON, Magnus; STENKULA, Mikael. Entrepreneurship and public policy. In: Handbook of entrepreneurship research: An interdisciplinary survey and introduction. New York, NY: Springer New York, 2010. p. 595-637.
https://papers.ssrn.com/sol3/Delivery.cfm?abstractid=1458980